Een biertje bestellen via MyOrder

geplaatst in: Artikelen, nr 1, januari 2015 | 0

In 2008 bedacht een student een toepassing voor bestellen en betalen met je mobiele telefoon. Nu is die student commercieel directeur van een bedrijf waar 32 mensen werken. MyOrder heet het en Humberto Tan maakt er reclame voor. Misschien mag directeur Thomas Brinkman zelf ook wel eens wat bekender worden. Bijvoorbeeld in de Oosterpoort, waar hij geboren en getogen is? 

Thomas Brinkman foto HCWe treffen elkaar in de Drie Gezusters, de uitspanning waar het allemaal begon, zes jaar geleden. Thomas studeerde Human Technology (technieken die producten en diensten gebruiksvriendelijker maken) aan de Hanzehogeschool en wilde zijn studie afsluiten met een onderzoek naar nieuwe businessmodellen voor de smartphone, die toen net in opkomst was. Hij zat op het drukke terras aan de Grote Markt en toen het nogal duurde voor hij bediening in het oog kreeg, belde hij kortelings met de bar “hé, ik zit aan tafel nummer vijf en wil graag twee bier”. Van dat belletje naar een app was het nog maar een kleine stap.

Minder lang wachten

Thomas demonstreert hoe het werkt: hij selecteert de bestelling uit een lijst (aha, als MyOrder-gebruiker krijg je ook nog 90 cent korting!), neemt het nummer over van het kartonnetje dat bij ons op tafel staat, betaalt het verschuldigde bedrag digitaal en leunt achterover. De voordelen voor het bedrijf zijn evident. In dit geval hoeft een ober immers van vier handelingen (menukaart brengen, bestelling opnemen, uitserveren en afrekenen) alleen nog maar de eennalaatste te verrichten, maar ook de klant profiteert: wég ergernis nummer één in de horeca, het wachten. Dat zagen ze bij de Drie Gezusters, Kaap Hoorn en de Pintelier ook zo. Die begonnen allemaal met MyOrder. En om nog even dicht bij huis te blijven: ook bij snackbar Friet van Piet kun je met MyOrder de lange zondagse rij omzeilen.

Inmiddels brengt een goedgemutste jongedame de koffie. Het werkt, stel ik vast.

Het werd al gauw duidelijk dat de toepassing van de app veel breder was dan horeca alleen. Zo ging Wolff Bioscopen met MyOrder in zee. De menukaart werd vervangen door het filmprogramma. In plaats van een hapje of drankje selecteer je als gebruiker een film en betaalt die met PayPal, Ideal of creditcard. Je ontvangt je kaartje op scherm en toont dat bij de zaal. Geen lange rijen meer voor de kassa, waar ze met minder contant geld kunnen werken. Het scherm van Thomas’ telefoon staat vol met pictogrammen, want wat kun je tegenwoordig al niet my-orderen? Benzine, entreebewijzen, bezorgpizza’s, bloemen, geschenken een ritje door de autowasstraat…

Entrepreneursgeest

In 2012 kon de MyOrder-gebruiker al op 4500 locaties terecht en was de interesse van de Rabobank gewekt. Daar hadden ze geen app maar alleen een mobiele betaaloplossing, en MyOrder ging harder. Inmiddels is de bank voor 80 procent eigenaar. Wel is het bedrijf in een aparte BV ondergebracht, want Thomas wilde het graag flexibel houden; een platte organisatie met korte lijnen.

Er kwam een driepersoonsdirectie, waar Thomas zelf als commercieel directeur genoeg armslag heeft om ideeën om te zetten. En die zijn hard nodig in deze roerige tijden voor de detailhandel en dienstensector, waar al heel wat grote bedrijven het loodje hebben gelegd, omdat ze de noodzaak niet zagen in de nieuwe media present te zijn.

Thomas heeft die entrepreneursgeest niet van een vreemde, de Brinkmans zijn al twee generaties als reders en bevrachters actief in de scheepvaart. Zijn vader was ook steeds met het bedrijf bezig, dus als dat zo uitkomt werkt de 31-jarige het klokje rond. “En als je iets leuks doet, voelt het ook helemaal niet als werk.” Zijn beide broers en een van zijn zussen werken voor MyOrder, dat een aparte verdieping in het ouderlijk huis in het Zuiderpark tot zijn beschikking heeft.

Delen is vermenigvuldigen

Als je zo dicht bij je roots zit, heb je misschien wel lang geaarzeld om je geesteskind uit handen te geven, wil ik weten. Niet erg lang in elk geval, want het antwoord komt prompt: “als je niet samenwerkt, kan je bedrijf ook niet zijn groeipotentieel verwezenlijken. Pakkender geformuleerd: als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.” Thomas houdt van een goeie quote en mag ook graag presentaties over zijn bedrijf geven (starters, innovatie; het circuit waar hij al enkele prijzen won). Ook daar is de grens tussen werk en liefhebberij vloeiend.

Intussen staat de teller op 12000 locaties en is Thomas veel bezig met parkeren. Dat kun je op straat in enkele Nederlandse gemeenten ook op de bekende ‘smarte’ wijze doen. In Groningen nog niet. De parkeerwachten moeten daarvoor met een bepaalde scanner werken en in de stad hebben ze nou net weer een andere…